Handboek taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie bij nederlandssprekende kinderen


sinds 11-1-2025 00:47:16


prijs: € 15,90
Locatie : Rotterdam  (Zuid-Holland)
Website : Bezoek website

Kenmerken

Beschrijving

Titel: Handboek taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie bij nederlandssprekende kinderen Auteur: S.M. Goorhuis ISBN: 9789035214859 Conditie: Used De ontwikkeling van het taalgebruik is verbonden met de cognitieve, de motorische en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit proces van in elkaar grijpende factoren is zo gecompliceerd dat taalproblemen en taalstoornissen kunnen ontstaan. Soms zijn deze stoornissen verworven, soms liggen ze in de ontwikkeling van het kind besloten. Dit handboek behandelt taalontwikkeling, taalpathologie en taaltherapie bij Nederlandstalige kinderen in Nederland en België. Naast de linguïstische, sociale en cognitieve aspecten komen ook de opvoedkundige en logopedische aspecten van de taalontwikkeling aan de orde. Op basis van literatuur en eigen onderzoek beschrijven Goorhuis en Schaerlaekens taalverwerving in tweetaligheid, waarbij zij ook aandacht besteden aan de wijze waarop adoptiekinderen ingroeien in een tweede taal. Voorts gaan zij uitgebreid in op taalontwikkelingsstoornissen en hun implicaties voor taaltherapie bij verschillende groepen kinderen, zoals kinderen met slechthorendheid, mentale retardatie en autisme. Ook bespreken zij verworven afasie, dysfatische ontwikkeling en andere specifieke taalontwikkelingsstoornissen. Aldus bieden zij een praktische leidraad aan logopedisten, taalkundigen, psychologen, pedagogen en anderen die zich beroepsmatig inzetten om de taalverwerving van kinderen te stimuleren en zo nodig te sturen. Dr. S.M. Goorhuis-Brouwer en prof.dr. A.M. Schaerlaekens zijn respectievelijk verbonden aan de Vakgroep kno/stem-, spraaken taalpathologie van de Rijksuniversiteit Groningen en aan het Centrum voor Taalverwervingsonderzoek, NKO-kliniek, van de Universiteit Leuven. Voor dit handboek hebben zij kunnen putten uit de onderzoeksgegevens die zij in de loop der jaren hebben verzameld tijdens hun werkzaamheid aan bovengenoemde instituten. 1 OPGROEIEN DOOR TAAL Van alle dingen die een kind moet leren om als mens herkend te worden, is spreken één van de belangrijkste. Het taalverwervingsproces staat namelijk niet op zichzelf, maar is een onderdeel van het totale proces van verandering waarin kinderen zich bevinden. Spreken, denken, fantaseren en zich sociaal gedragen beïnvloeden elkaar voortdurend. Een pasgeboren kind spreekt nog niet en dit wordt ook nog niet verwacht. Het hoeft nog niet te denken, te fantaseren of zich te gedragen. Het ‘onmondige kind’ wordt vertroeteld en toegesproken. Men accepteert volkomen dat het kind het centrum van zijn eigen wereld is. In de pedagogiek spreekt men over deze periode als voorbereidende opvoeding. Voorbereiden op opvoeden betekent dat men voor het kind de omgeving op een juiste manier inricht. Men zorgt voor situaties waarin rijpingsprocessen zich zo goed mogelijk kunnen voltrekken. Verzorgen en vertroetelen zijn hierbij de centrale begrippen. Zodra kinderen echter de eerste woordjes beginnen te zeggen, verandert dit. Vanaf dat moment wordt het kind aangesproken op zijn eigen functioneren, op zijn relatie tot de omgeving en zijn relatie tot andere mensen. Stapje voor stapje voltrekt zich het bewustwordingsproces tussen ik en anderen, de omgeving. Bij elke fase van taalgebruik hoort een eigen manier van benaderen van de omgeving en een verwachting ten aanzien van redeneren en gedrag. In de pedagogiek spreekt men nu van opvoeding. Opvoeden betekent kinderen iets willen leren, op een manier die gericht is op de zelfontplooiing van het kind. De grens tussen voorbereidend opvoeden en opvoeden wordt bepaald do
Kenmerken: Kopen in Rotterdam



Klik hier en bezoek de website voor meer informatie
Advertentienummer: 119005941 Meld aan Aanbodpagina